dinsdag 29 december 2015

Heel veel zin in 2015!

Het hoort er bij, die semi-filosofische oprisping zo rond de jaarwisseling. De donkere dagen zijn het misschien, of de laatste vallende blaadjes. Of misschien gewoon omdat het werktempo wat vertraagt en er meer tijd overblijft om even niet zo resultaat gericht te zijn. Even de kans om zomaar wat vrij voor je weg zitten denken…

Mijn laatste blog dateert alweer van ruim 2 jaar geleden. Sindsdien wel heel druk geweest met LinkedIn, Facebook en Twitter. Nu het bloggen maar weer eens opgepakt om maar gelijk 1 goed voornemen direct in de praktijk te brengen. Vraag me wel af of er nog veel wordt geblogd in een wereld waarin mijn jongste kinderen de vlogs van oa Enzo Knol (Knolpowerrrrrr….!) op de voet volgen maar dat terzijde.

En er is zoveel te vertellen…. 

Onze branche zoekt naar nieuwe verhoudingen. Iedereen is bezig met de nieuwe WFT PE Plus examens (wacht niet te lang, ze zijn lastig, u kunt er niet zomaar vanuit gaan dat u alle examens in 1 keer haalt).

CONFIDENTIA bestond in 2014 alweer 5 jaar. Ik was me er niet van bewust tot ik van diverse relaties via LinkedIn werd gefeliciteerd. Blijkbaar stond daar de startdatum ergens geregistreerd.
Wat doet CONFIDENTIA nou precies? Een vraag die ik dagelijks krijg van uw collega-assurantie-intermediairs.

In ruim 600 bezoeken aan intermediairs in het hele land heb ik in 2014 gesproken over:

  1. De ontwikkelingen in de markt en hoe daarop in te spelen;
  2. Hoe assurantiekantoren efficiënter en dus veel rendabeler kunnen werken;
  3. Het door intermediairs samenwerken met diverse business partners;
  4. Aan- en Verkoop van assurantieportefeuilles en – bedrijven;

In 2014 heb ik vele tientallen intermediairs mogen begeleiden in hun “zoektochten”. Van de kop van Noord-Holland tot diep in Zeeuws Vlaanderen en van Bedum tot Beek. 

Ik ben van plan de komende maanden bovenstaande 4 onderwerpen in aparte blogs enigszins uit te werken. 

Hoewel ik me vandaag beperkt tot de eerste kunt u me natuurlijk altijd bellen als u eens vrijblijvend van gedachten wilt wisselen over een onderwerp wat u bezighoudt of indien u overweegt om in 2015 uw portefeuille te gaan verkopen en u hiervoor mijn kennis, kunde en kopers netwerk wilt inschakelen. In dat geval: 06-21231216 om eens over de mogelijkheden van gedachten te wisselen.
Trackrecord: 95% van de portefeuilles waarvoor ik bemiddel worden binnen 5 maanden voor de vraagprijs verkocht.

Eerder schreef ik dat onze branche zoekt naar nieuwe verhoudingen. Omdat er mijns inziens een aantal zaken structureel aan het veranderen zijn:

  1. Verzekeraars waren voorheen business partners. Intermediairs en verzekeraars trokken samen op om voor uw cliënt de beste propositie op tafel te leggen. Dit was in de tijd dat REAAL en ASR samen nog 400 accountmanagers hadden die intermediairs bezochten (ongeveer 4 jaar geleden). Nu zijn dat er nog ongeveer 30. Van “mijn” 43 accountmanagers uit de tijd dat ik nog bij REAAL werkte zijn er nu nog 2 over….      Verzekeraars zijn uw business partner al lang niet meer. Premies worden verhoogd, polisvoorwaarden uitgekleed en provisies verlaagd om budgets te creëren. Budgets die worden gebruikt om rechtstreekse kanalen op te zetten om straks uw cliënt zonder uw tussenkomst te kunnen bedienen;
  2. Uw cliënt wordt mondiger en onafhankelijker. U slaapt vannacht onrustig als u exact zou weten hoeveel van uw relaties vanavond met hun iPad op schoot op de bank bij bijvoorbeeld Independer, Allsecur of Verzekeruzelf op hun websites berekeningen zitten te maken of, nog erger, hun polissen zelfs oversluiten;
  3. Een gemiddeld intermediair werkt nog steeds zoals men dat ook in 1992 al deed. Reactief in plaats van proactief. Verworden tot een administratief bolwerk…In 20 verschillende systemen allerlei berekeningen maken, schades doorgeven, statussen agenderen, polis aanvragen monitoren,       offertetrajecten beheren etc. Autowijzigingen doorgeven die gemiddeld (alles bij elkaar opgeteld) een halve middag duren. Polissen inscannen (waarom eigenlijk) of (nog erger) rekenen op de ontwikkelingen bij APLAZA of Meetingpoint. Heeft u een administratiekantoor of adviseert u liever passende verzekeringsoplossingen aan uw cliënten?
  4. Iedereen is bezig met de nieuwe WFT PE Plus examens (TIP: wacht niet te lang, ze zijn lastig, u kunt er niet zomaar vanuit gaan dat u alle examens in 1 keer haalt). Ik ben er de afgelopen maanden mee gestart en nee: het is geen ballast! Het examen WFT PE Plus Schade Zakelijk bestaat uit 20 vragen. 6 kennisvragen (leveren 1 punt per stuk op) en 14 kundevragen (die 2 punten per stuk opleveren). U heeft bij elkaar 24 punten nodig om te slagen. Als ik ervan uit ga dat u alle kennisvragen wel goed zal hebben mag u daarna nog 9 van de 14 kundevragen goed beantwoorden om aan uw minimaal benodigde puntenaantal te komen. De kundevragen gaan over uw adviseurschap. Dat is dus het terrein waar de AFM u graag ziet            opereren. Als adviseur. Niet als bemiddelaar. En dat schept legio kansen waar ik graag eens met u over doorpraat.
Hoe kunt u met uw intermediaire bedrijf het beste op al deze veranderende marktomstandigheden inspelen? 
Ik heb daar wel ideeën over die ik graag eens met u deel. Vrijblijvend. Kosteloos.

Eens kennismaken of oude banden opnieuw aanhalen?
Ik zou het fijn vinden als u contact met me opneemt.

Jan Peter Bouter
CONFIDENTIA
078- 6815486 / 06-21231216






Geen opmerkingen:

Een reactie posten