woensdag 30 december 2015

Welke stappen zet u in 2016?

Van mijn eerste goede voornemen in 2015 (om elk kwartaal een blog te schrijven over mijn belevenissen in onze prachtige branche) is niets terecht gekomen. Dit is mijn eerste blog na dat van januari 2015...

Ik ben niet zo van het maken van digitale kerst- en/of nieuwjaarskaarten die ik vervolgens naar naar al mijn relaties en prospects mail. Ik ben wel van het mailen, dat heeft u ongetwijfeld al meermaals ervaren. Mocht u mijn digitale kerstkaart oprecht hebben gemist beschouw dan dit blog maar als een vervanger daarvan.


Fijn al die wensen voor het nieuwe jaar...Voor 2016 wens ik ook u natuurlijk alle goeds; zowel privé als zakelijk. 

Maar het gaat natuurlijk niet om de komende twaalf maanden maar over het komende decennium. Met als centrale vraag of er binnen de financiele dienstverlening over enkele jaren nog plaats is voor assurantie-intermediairs?

Ik beantwoord die vraag met een volmondig "ja"  al het is alleen maar omdat er in ons land al genoeg negativiteit om ons heen is.


Het is verbazingwekkend om te zien hoe steeds vaker "nee" wordt gezegd tegen allerlei economische activiteiten of medemenselijke bereidwilligheid. NEE tegen de kokkelvisserij, NEE tegen het zoeken naar schaliegas, NEE tegen de uitbreiding van Schiphol, NEE tegen de intensieve veehouderij en NEE tegen de plofkippen.


Terug naar ons vak, onze branche die zoekt naar nieuwe verhoudingen. In 2015 heb ik in bijna 600 bezoeken bij intermediairs (in het hele land; van de kop van Noord Holland tot in het diepste zuiden van Limburg) met hen gesproken over hun "zoektochten".


De onderwerpen die dagelijks in mijn gesprekken aan bod komen zijn:
  1. De ontwikkelingen in de markt en hoe daarop in te spelen;
  2. Hoe er veel efficiënter en dus rendabeler gewerkt kan worden;
  3. Wat wil uw client in de toekomst en kunt u hem of haar dat bieden?;
  4. Aan- en Verkoop van assurantieportefeuilles en -bedrijven.
Om met het laatste te beginnen: CONFIDENTIA is het afgelopen jaar bij enkele tientallen transacties betrokken geweest. Verkopers die hun portefeuille of een deel daarvan hebben verkocht aan een koper die door CONFIDENTIA is aangedragen. Een voorzichtige inschatting is dat CONFIDENTIA inmiddels bij ca. 25% van alle portefeuilletransacties in Nederland is betrokken. Wellicht een reden om eens met elkaar van gedachten te wisselen als u met verkoopplannen rondloopt of u in het "zoekersbestand" in te schrijven als u op overnamepad bent. CONFIDENTIA treedt niet op namens een koper of verkoper maar is als bemiddelaar actief tussen partijen.

Is er over pakweg 10 jaar nog plaats voor assurantie-intermediairs? 
Natuurlijk! 
Maar.....alleen voor intermediairs die vanaf nu keihard aan de slag gaan om mee te veranderen met de steeds sneller veranderende wereld om hen heen!

Kijk even wat er om u heen gebeurt:


  1. Verzekeraars waren voorheen business partners. Intermediairs en verzekeraars trokken samen op om voor uw cliënt de beste propositie op tafel te leggen. Dit was in de tijd dat REAAL en ASR samen nog 400 accountmanagers hadden die intermediairs bezochten (ongeveer 4 jaar geleden). Nu zijn dat er nog ongeveer 30. Van “mijn” 43 accountmanagers uit de tijd dat ik bij REAAL werkte zijn er nu nog 2 over….      Verzekeraars zijn uw business partner al lang niet meer. Premies worden verhoogd, polisvoorwaarden uitgekleed en provisies verlaagd om budgets te creëren. Budgets die worden gebruikt om rechtstreekse kanalen op te zetten om straks uw cliënt zonder uw tussenkomst te kunnen bedienen;
  2. Uw cliënt wordt mondiger en onafhankelijker. U slaapt vannacht onrustig als u exact zou weten hoeveel van uw relaties vanavond met hun iPad op schoot op de bank bij bijvoorbeeld Independer of Allsecur of Verzekeruzelf op hun websites berekeningen maken of, nog erger, zelfs hun polissen oversluiten; Independer sloot het afgelopen jaar bijna 400.000 polissen....
  3. Een gemiddeld intermediair werkt nog steeds zoals men dat ook in 1985 al deed. Reactief in plaats van proactief. Verworden tot een administratief bolwerk…In 20 verschillende systemen allerlei berekeningen maken, schades doorgeven, statussen agenderen, polis aanvragen monitoren, offertetrajecten beheren etc. Autowijzigingen doorgeven die gemiddeld (alles bij elkaar opgeteld) een halve middag duren. Polissen inscannen (waarom eigenlijk) of (nog erger) rekenen op de ontwikkelingen bij APLAZA of Meetingpoint. Heeft u een administratiekantoor of adviseert u liever passende verzekeringsoplossingen aan uw cliënten?
  4. Bent u er klaar voor als er een abonnementensysteem bij uw particuliere relaties geïntroduceerd moet gaan worden? Zover komt het volgens u niet? Misschien niet; Het Verbond van Verzekeraars is op dit moment in Den Haag aan het lobbyen om de provisie op schadeverzekeringen vanaf 1 januari 2017 ter discussie te stellen... 
  5. Iedereen is bezig met de nieuwe WFT (PE Plus examens) Ze zijn best lastig, u kunt er niet zomaar vanuit gaan dat u alle examens in 1 keer haalt. Mijn mening: de meeste "kundevragen" gaan over uw rol als adviseur. Dat is zoals de AFM u het liefst ziet: als adviseur. Niet als administrateur of als bemiddelaar. En dat schept legio kansen waar ik graag eens met u over doorpraat.  
Hoe kunt u met uw intermediaire bedrijf het beste op al deze veranderende marktomstandigheden inspelen? 
Ik heb daar wel ideeën over die ik graag eens met u deel. Vrijblijvend. Kosteloos.

U laat het inspelen op de "nieuwe markt" ook graag aan uw opvolger(s) over en wilt eens met mij klankborden over de mogelijkheden van het verkopen van uw assurantieportefeuille en de rol die CONFIDENTIA hierin kan spelen?

Ik zou het fijn vinden als u contact met me opneemt. Om een keer kennis te maken of om "oude banden" opnieuw aan te halen. Of omdat u gewoon nieuwsgierig bent naar de man achter dit verhaal...
Bel of mail me gerust!

Jan Peter Bouter (in het bezig van alle 9 WFT-Diploma's)

CONFIDENTIA
http://confidentia.nl
janpeter@confidentia.nl
078-6815486 / 06-21231216

Geen opmerkingen:

Een reactie posten